Kijken is optellen in goed vertrouwen:
dit is de voorkant van een lepeltje
dan zal de achterkant er ook wel zijn.
(K. Schippers. Fragment uit: Sonatines door het open raam)
Wij mensen proberen grip te krijgen op de wereld waarin we leven. Om die behapbaar te maken, delen we hem op in hokjes, bedenken we regels, schema’s en verlangen we heldere definities: zwart-wit, goed-fout, waar-onwaar. Dit geeft ons een gevoel van zekerheid en controle, maar het zorgt er ook voor dat we onze omgeving minder onbevangen benaderen. Is er in een wereld die steeds meer streeft naar eenduidigheid en efficiëntie nog ruimte voor twijfel? Kunnen we ons nog verbazen over de dingen die we inmiddels als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen?
Mijn werk is een oefening in onbevangenheid. Door aandachtig te kijken naar de alledaagse dingen alsof ik ze voor het eerst zie, ermee te spelen en het toeval te omarmen, probeer ik het gewone opnieuw bijzonder te maken. Ik zet mijn lichaam in als onderzoeksinstrument, zoals we dat als kind allemaal deden. Via de zintuiglijke ervaring in combinatie met de verbeelding kom ik tot een ander soort begrip van de realiteit dan via het rationele meten en logisch redeneren. Zo doe ik spelenderwijs een poging onze alledaagse omgeving te herinterpreteren.
Uit dit spel komen poëtische ingrepen voort waardoor de werkelijkheid kantelt en samensmelt met de verbeelding. Dit zijn vaak kortstondige momenten die ik vang met de videocamera of uitwerk als (video-)installatie. De alledaagse dingen om ons heen krijgen zo een nieuwe betekenis. Op deze wijze probeer ik een flexibele manier van kijken, denken en begrijpen aan te reiken. Ik speel met onze perceptie en logica: Hoe kijken we en hoe interpreteren we dat wat we zien? In hoeverre construeren wij zelf de werkelijkheid? Onbevangenheid en het twijfelen aan zekerheden maakt van de wereld een speeltuin die steeds opnieuw ontdekt kan worden.
Exposities & vertoningen:
2023 Yambaru Art Festival, (curator Europa: Gerben Schermer), Japan
2022 Van Oers x3, Moving Gallery, Utrecht
2022 Art The Hague, met Moving Gallery, Den Haag
2022 Destination Unknown, expositie residentie Heilig Hartkerk, Venlo
2022 Uitfeest/Rondje Singel, met Moving Gallery, Wolvenplein, Utrecht
2021 This Art Fair, Kromhouthal, Amsterdam
2021 This Mobile Art Gym, rondrijdende bus door Amsterdam
2021 'I prefer not to', The Orchid and the Wasp, NDSM, Amsterdam
2021 M. Magdalena, Moving Gallery, Utrecht
2021 International Student Competition, Cinedans FEST'21, (online)
2020 Een museum voor jezelf, Optie-B, Den Haag
2020 Sommerwerft limited edition, Frankfurt am Main, DE
2020 False Beliefs, Rizoom x Expoplu, Arnhem
2020 Open weekend Art Utrecht / Galleries, Art Spaces & Artists, Utrecht
2020 Cinedans festival, EYE, Amsterdam (geannuleerd ivm corona)
2019 New Waves, Moving Gallery, Utrecht
2019 Nacht van de Poëzie, Tivoli, Utrecht
2019 Bewogen Verzen, Festival Woordzee, Oostende, BE
2019 Bellamy Kabinet: 'Vrije Tijd', ism Paulien Oltheten, Amsterdam
2019 HKU Exposure, Pastoefabriek, Utrecht
2018 Mutation Festival, Gent, BE
2018 BYOB (Nederlands Film Festival), Nicolaïkerk, Utrecht
2018 Van Oers en dochters, Galerie Kolff, Zoeterwoude
Residenties:
2022 Destination Unknown, Heilig Hartkerk, Venlo
2021 The Orchid And The Wasp, NDSM-werf, Amsterdam
Nominaties & prijzen:
2021 Best International Student Film, Cinedans, genomineerd
2019 Kunstparticipatieproject, K F Hein fonds, genomineerd
2019 Bewogen Verzen, Ons Erfdeel & Poëziecentrum, geselecteerd
Collecties:
Wilhelmina KinderZiekenhuis (UMC), Utrecht
Private collecties
Publicaties:
2022 Art Utrecht Blog Van Oers x3- De Moving Gallery – Kunst die beweegt
2020 Jegens&Stevens 'Museumbezoek als privilege' - recensie over ‘Een museum voor jezelf’,
2020 Interview Rizoom Instagram Takeover
Educatie:
2015 - 2019 - HKU Bachelor of Product Design
2018 - Stage: Cocky Eek, Rosa Sijben, Collectief Walden
Lesgeven:
2020 tot heden - docent/coach HKU Product Design
2021 - gastdocent HKU Fine Art and Design in Education